Zavřít panel
SLEDUJTE SAUNOVÝ SVĚT SAUNIA NA FACEBOOKU

Saunování má opravdu bohatou historii. Většina lidí má saunu spojenou se severským Finskem. Saunování bylo už dříve populární v zemích východní Evropy a Asie. Chození do sauny bylo oblíbenou aktivitou pro profesionální sportovce, kteří ji berou jako součást své sportovní přípravy. Ale nejen oni. Saunování je oblíbeným doplňkem sportovních aktivit pro většinu sportovních nadšenců. To je důvodem toho, proč saunu najdeme ve většině sportovních center a posiloven.

Vliv saunování na sportovní výkon

Proč tomu tak je? Saunování opravdu funguje a má pro sportovce pozitivní účinky. Jeden z důkazu nalezneme ve studii Akademie sportu v katarském Dauhá. Předmětem této studie byl experiment, na základě kterého odborníci sledovali účinky saunování na výkon vrcholových sportovců. Z fotbalového týmu byli náhodně vybráni hráči, kteří během doby mezi zápasy zamířili do sauny. U těchto hráčů byla posléze prokázána lepší regenerace a sportovní výkon v následujícím zápasu.

Sauna před nebo po tréninku?

Většina lidí má saunování spojené s potréninkovým odpočinkem. Je ale otázkou, zda je to správná volba pro každého. Je vhodnější chodit do sauny před či po tréninku? Nebo dokonce nezávisle na tréninku? Ze všeho nejdříve je nutné, aby si každý jedinec uvědomil, co od saunování očekává. Pokud je naším cílem regenerace, tak bychom si měli nechat určitý čas mezi sportovní aktivitou a saunováním. Chodit do sauny nezávisle na cvičení. Jestliže je ale naším cílem zlepšení vytrvalosti, tak je vhodné využít saunu po sportu. Lidem zaměřujícím se na silový trénink, kteří chodí do sauny za účelem regenerace, se naopak doporučuje saunování před tréninkem. „Když se zotavujete ze cvičení, tak by se váš srdeční pulz měl vrátit zpět do normálu. Saunování delší než 5 minut ale udržuje výši vaší srdeční frekvence. Ve skutečnosti jde o formu pasivního cvičení, která oddálí zahájení procesu regenerace,“ říká fyzioterapeut Patrick Walsh. Mnohem lepší volbou je proto saunování před tréninkem, kdy pomyslný „warm-up“ můžete zahájit právě v sauně.

Sauna a vytrvalostní sport

Velmi pozitivní účinky saunování po tréninku pociťují lidé zaměřující se na vytrvalostní sporty, a to včetně sportovců profesionálních. Pod pojmem vytrvalostní sport si můžeme představit například běhání nebo jízdu na kole. Sauna následující po cvičení naši vytrvalost výrazně posiluje. Vytrvalost se ale hodí každému z nás a nemusíme být zrovna sportovcem připravujícím se na olympijské hry. Vytrvalost má blahodárný vliv na naše celkové zdraví. Ale zpět k běžcům. Představme si procesy, které se v našich tělech odehrávají během běhání. Spolu s fyzickou zátěží se zvyšuje naše tělesná teplota. Saunování tak lze považovat za formu aklimatizace na teplo. To má za následek zvýšení objemu krevní plazmy v těle, zvýšení průtoku krve do srdce i svalů a zvýšení svalové hmoty díky vyšší úrovni proteinů, respektive růstového hormonu.

Sauna a sport

Sauna zlepšuje sportovní výkon. Jaká je vhodná kombinace:

Sauna a silový sport

Saunování má ale své pozitivní účinky také pro lidi zaměřující se na silové sporty. Příkladem mohou být lidé, kteří chodí do posiloven. V jejich případě by ale nemělo docházet k saunování ihned po tréninku. Tepelná terapie v saunách stimuluje produkci hormonů , pomáhá zbavit tělo toxinů a zlepšuje kardiovaskulární zdraví. Během saunování tělo mimo jiné reaguje vylučováním řady hormonů. Teplo v saunách stimuluje proteiny tepelného šoku, které podporují růst svalové hmoty. Růstový hormon dále napomáhá regeneraci svalů i kostí a urychluje dobu rekonvalescence po úrazech. Jak je vidět, tak sauna a posilování ve fitness centru jdou dohromady.

Pozor na pitný režim

Jsou ale některé věci, na které by sportovní nadšenci neměli zapomínat. Je důležité pravidelně doplňovat tekutiny, jak během cvičení, tak v průběhu saunování. Ještě důležitější je ale dodržování pitného režimu, když dojde ke kombinaci těchto aktivit. Riziko dehydratace se tím ještě zvyšuje. Tělo reaguje na fyzickou zátěž a teplo stejně – pocením, a proto nezapomínejte na tekutiny. Nejlepší volbou je samozřejmě voda.

Sauna jako léčba

Život sportovce je bohužel často spojen se zraněními a operacemi. Saunování má blahodárný účinek na rekonvalescenci po zranění a urychluje rehabilitaci po operaci. Během zranění je sportovní aktivita často nemožná. Jedinec tak čelí ztrátě kondice a svalové hmoty. Využití sauny ale tento proces může pozastavit. Saunování totiž snižuje rychlost atrofie a ztrátu svalové hmoty. Sauna pomáhá při návratu ke sportu. Teplo snižuje míru oxidace v těle a podporuje růst svalové tkáně. Sauna je ale také často doporučována pacientům s chronickou bolestí, jako je například artritida, a dalšími degenerativními onemocněními.

Sauna a sport k sobě zkrátka patří. Jak vidíme, má pozitivní dopady na oba typy sportů. Vytrvalostní i silový. Je vhodná pro sportovce profesionály i sportovní nadšence. Pomůže nám v regeneraci i léčbě. A nesmíme zapomenout ještě na jeden benefit. Sauna je super relax a očista pro naši mysl.

 

Zdroje

Saunas Hyperthermic Conditioning  [cit. 20.06.2017]. Dostupné z http://tim.blog/2014/04/10/saunas-hyperthermic-conditioning-2/

Exercise Before Or After Sauna Use? [cit. 20.06.2017]. Dostupné z  http://www.livestrong.com/article/347103-exercise-before-or-after-sauna-use/

Why You Should Make heat Therapy Part Of Your Fitness Programme [cit. 20.06.2017]. Dostupné z  https://www.core3training.com/why-you-should-make-heat-therapy-part-of-your-fitness-program/

Use Sauna Before Not After Your Workout [cit. 20.06.2017]. Dostupné z  http://vitals.lifehacker.com/use-the-sauna-before-not-after-your-workout-1697050871

Sweat it out. [cit. 20.06.2017]. Dostupné z  http://www.mensfitness.com/training/sweat-it-out

 

 

 

Odebírejte náš newsletter