Zavřít panel
SLEDUJTE SAUNOVÝ SVĚT SAUNIA NA FACEBOOKU

Při dýchání v sauně vynechte ústa

Dýchání v sauně není žádná věda. Odborníci doporučují dýchání nosem. Důvod je jednoduchý. Vzduch v sauně je zahřátý na teplotu od 60 do 120 °C. Sliznice dutiny a nosní skořepy jsou protkány hustou sítí kapilár, kterými proudí krev. Ta má teplotu kolem 37,5 °C. Jejím úkolem je především ochlazovat vdechovaný vzduch.

Pokud se v sauně rozhodnete věnovat mluvení a probírání různých témat, zřejmě se toho hodně dozvíte, ale plíce vám za to rozhodně nepoděkují. Při mluvě dýcháme ústy a tím je chránící filtr nosní dutiny ze hry. Horký vzduch tak jde přímo do plic, kde může poničit plicní sklípky. A to je důvod, proč se hluboké dýchání ústy rozhodně nedoporučuje.

Při saunování dýchejte nosem, neprohloupíte!

Věděli jste, že dýchací cesty reagují velmi citlivě na tepelné podněty? Pokud jdete do sauny a potom se hned zchladit, zažijí dva velké extrémy a to bezprostředně po sobě. Pojďme se podívat blíže na kloub tomu, co se děje při saunování s naším tělem…

Stává se vám, že vás při rychlé změně okolní teploty pálí nos? Nemusíte se obávat a listovat v příručce chorob. To jen termoreceptory, které jsou v nosní sliznici, snímají tepelné podněty a takto na ně reagují. Pomoc je jednoduchá. Stačí překrýt „nosní vstup“ dlaní.

Žena relaxující ve finské sauně zabalená v prostěradle

Jak na správné dýchání v sauně? Vynechte ústa, poděkují vám za to nejen plíce.

Dalším možná trošku nepříjemným důsledkem saunování může být zvýšená produkce hlenu nosem během něj. Ale ne vždy všechno je tak špatné, jak to vypadá. Je to znamení, že se choroboplodné zárodky a prach dostávají rychleji pryč.

A největší plus, kterého se vám dostane, pokud budete dýchat v sauně nosem? Podaří se vám vyvolat dlouhodobou imunitní reakci, takového malého bojovníka za vaše tělo, který vám po celých sedm dní bezprostředně po saunování zaručí, že by si virózy měly dát odchod. Bílé krvinky, které se tvoří díky saunování v nosní sliznici, totiž zabrání průniku virů a bakterií. Saunujte se minimálně jednou do týdne a zaručíte si lepší imunitu.

Věděli jste, že pravidelné saunování může snížit riziko smrtelných srdečních chorob?

Sauna ve dvou: Bavit se či nebavit?

Do sauny se chodí především relaxovat a odpočívat, ne všichni však vydrží mít celou dobu jazyk za zuby. Někdy prostě musíte něco říct či rozebrat se svým kamarádem či kamarádkou a nepočká to už ani minutu. Nemusíte se bát, za nějaké to slovíčko vás nikdo neukamenuje. Myslete však na to, že hovor by měl být tichý a v žádném případě nesmí rušit ostatní. Navíc při tlumeném hovoru klidně můžete dýchat nosem. Proč je to dobré a měli bychom tomu věnovat patřičnou pozornost, to už teď víme.

Počítáte se mezi saunové krále, nebo naopak začátečníky? Pokud patříte spíše do druhé skupiny, přečtěte si také rady profesionálního saunéra Jana Kovárníka, jak se správně saunovat.

Odebírejte náš newsletter