Zavřít panel
SLEDUJTE SAUNOVÝ SVĚT SAUNIA NA FACEBOOKU

Jak často chodit do sauny? Odpověď je jednoduchá. Intenzivní účinky saunování se na našem těle plně projeví při pravidelném docházení. Jedním z orgánů, který vám za tento nový koníček poděkuje, je právě srdce.

Srdce jako každý jiný sval potřebuje pohyb

Co neroste, to umírá. Co se neprotahuje, to krní. Naše tělo ve smyslu soustavy cév krevního oběhu funguje přesně podle těchto dvou pravidel. Představte si srdce – sval. A zároveň člověka, který deset hodin denně sedí u počítače a pracuje. Srdce tepe v pravidelném rytmu a cévy si pomalu, ale jistě odvykají na zvýšené vypětí. Každým dnem se výkon srdce snižuje a riziko kardiovaskulárních problémů stoupá. Je nutné mu dopřát přirozený pohyb. A tím může být kromě sportu právě saunování. Jak často chodit do sauny, aby mělo nahřívání ten správný účinek?

Sauna donutí pracovat srdce jako průměrně intenzivní cvičení v posilovně

V sauně se kůže rozpálí a teplota těla rapidně stoupá. V důsledku toho se rozšiřují cévy v pokožce a srdce začíná pracovat. Při saunování se zvedá tep z 6070 tepů/min na 110120 tepů/min. V nejsilnějších saunách až na 150 tepů za minutu. Po ochlazení studenou sprchou klesne za chvíli tep dokonce pod normu. Pravidelné saunování tedy znamená protahování svalu srdce a udržování orgánu v kondici. Kromě pozitivního vlivu na srdce má sauna navíc i další zdravotní výhody.

Nejlepšího účinku docílíte, pokud změnou teploty projdete několikrát za sebou. Doba vystavení těla horku se liší podle druhu sauny, například ve finské sauně se doporučuje zůstat okolo deseti minut, následuje zchlazení studenou sprchou, ponoření se do kádě nebo bazénku a krátký odpočinek v relaxační zóně. Poté jděte znovu do sauny a kolo opakujte. Pokaždé, když prudce změníte teplotu těla, zvýší se tepová frekvence až o 60 %, což je výkon podobný průměrnému cvičení.

Jak často chodit do sauny? 2300 mužů testovalo na vlastní kůži

Pravidelné saunování zaujalo vědce z Východofinské univerzity. Začali s výzkumem, který měl prokazatelně potvrdit nebo vyvrátit blahodárné účinky saun na srdce. Pracovali se vzorkem téměř 2300 mužů středního věku, které rozdělili do tří skupin. Každou návštěvu sauny strávili muži 14 minut v teplotě cca 80 °C. Výsledky klinické studie, publikované v odborném časopise americké univerzity, byly pozitivní:

Na kardiovaskulární onemocnění zemřelo 49 % těch, kteří chodili do sauny jednou týdně; ve srovnání s 38 % těch, kteří chodili dvakrát až třikrát a jen 31 % zemřelo na onemocnění srdce nebo cév po navštěvování sauny čtyřikrát až sedmkrát týdně.

Dr. Thomas H. Lee, kardiolog z Harvardu a zakladatel Harvard Heart Letter – magazínu o zdraví vycházející z nejmodernějších lékařských poznatků, pozitivní účinky očekával. „Účinky sauny na kardiovaskulární systém byly již dříve zdokumentované,“ vysvětluje Lee. A dodává, že sauna hlavně snižují krevní tlak. To je princip, který udržuje cévní systém vitální. Mezi další pozitivní účinky saunování patří také ochrana před nachlazením. 

Mám vysoký cholesterol. Je pro mě pravidelné saunování vhodné?

Sauna jako prevence kardiovaskulárních onemocnění

Podle výzkumníků z Harvardu má sauna pozitivní vliv na cévní systém. Zdroj: Fotolia.com

Máte předpoklady ke kardiovaskulárním problémům a myslíte si, že je pro vás sauna pasé? Výzkumníci z Mayo Clinic v Rochesteru pro vás mají dobrou zprávu. I vy můžete využívat výhod pravidelného saunování. Jejich studie prokázala, že vysoký cholesterol, vysoký krevní tlak ani cukrovka nejsou důvody k tomu, se sauně vyhnout. Podle lednové studie z roku 2009 mohou do sauny dokonce i lidé s mírným srdečním onemocněním. Omezení ale existují. Studie radí vyhnout se saunám, pokud jste nedávno prodělali infarkt nebo trpíte anginou pectoris.

Psycholog staví zdraví těla na piedestal

Orgán srdce se dá chápat jako symbol života v lidském těle. Dokud tluče, tak žijete. Trend chování moderní společnosti však srdce poškozuje. Psycholog Marek Herman ve své knize píše, že i když si to člověk neuvědomuje, zdraví těla je to nejdůležitější. Teprve když vás nic nebolí, můžete se cítit dobře. Proto se zkuste zamyslet – jakým způsobem žijete? Dostává vaše srdce zabrat? Pokud ano, zvažte pravidelné navštěvování sauny.

Saunování má blahodárné účinky nejen na srdce. Podívejte se na 7 zdravotních výhod saunování, o kterých možná nevíte.

 

Odebírejte náš newsletter