Zavřít panel
SLEDUJTE SAUNOVÝ SVĚT SAUNIA NA FACEBOOKU

Regenerace po sportu? Sauna je ideální volbou

Znáte to? Jeden den se plně věnujete sportu a druhý den nevydržíte ani sedět rovně na židli, protože vás trápí bolest zad. Jednorázová námaha totiž se zádovými svaly udělá své. Právě sauna vám od těchto nepříjemných pocitů může ulevit. Pomůže při regeneraci namožených svalů a postará se o rychlejší odstranění únavy, doléčení drobných mikrotraumat i o zvýšení celkové odolnosti organismu.

Podle nestora českého saunování MUDr. Antonína Mikoláška bychom však do sauny neměli vstupovat bezprostředně po sportovním výkonu. Po lehčím zatížení je doporučený odstup mezi koncem sportovní aktivity a začátkem saunování minimálně jednu hodinu. Při velké akutní únavě organismu je lepší nechat saunu až na druhý den – stejně jako to dělají třeba vrcholoví sportovci. Ti proto někdy chodí do sauny už před sportovním výkonem.

Víte, jak správně kombinovat saunu a sport? Poradíme vám!

Nekonečné sezení v práci – strašák pro každá záda

Opakovaná jednostranná zátěž zad v kombinaci s nedostatkem tělesného pohybu (přeloženo: sezení u počítače 8–12 hodin denně v jedné pozici) jsou v dnešní době jednou z nejčastějších příčin bolesti zad. I v tomto případě sauna působí na zádové svaly jako balzám. Teplo v sauně uvolní a prokrví každý sval a rovnoměrné nahřívání v leže dostane tělo do relaxační pozice. Mnohdy stačí jen správné cvičení a intenzivní odpočinek v sauně a problémy se zády ustoupí samy.

Teplo sauny uvolní od stresu i přepracování

Je to tak. Bolest zad může způsobit i něco tak nehmatatelného, jako je stres. Během stresových situací totiž dochází k napětí tzv. stresových svalů – tedy svalů v oblasti šíje, krku a ramen. Hromadí se v nich kyselina mléčná, podobně jako při sportu, a výsledkem je právě přetížení a bolest zad jako bychom nosili něco těžkého. První pomoc proti bolestem zad ze stresu je lehké cvičení, které svaly uvolní. Druhým krokem k nápravě je relaxace, a to nejen tělesná, ale i duševní. A tady právě pomůže právě saunování.

Kombinace intenzivního tepla, osvěžujícího ochlazení a příjemného odpočinku mezi saunovacími cykly odbourá stres a napětí a pomůže také s podzimním splínem. Jak je to možné? Vydatné prokrvení celého těla při delším pobytu v sauně způsobuje snížení prokrvení mozku, a právě tento stav pociťujeme jako psychické uvolnění. Relaxovaná mysl potom umožní uvolnění svalového napětí.

Saunování vám pomůže zlepšit nejen fyzický stav, ale také náladu. Zjistěte, proč se po saunování lidé cítí šťastnější a přijďte si pro lepší náladu do sauny i vy.

Bolest zad po úrazu a sauna? Rozhodne lékař

Pokud jste v nedávné době prodělali úraz, při kterém došlo k poranění páteře, obratlů či zádových svalů, nelze saunování obecně doporučit. Podle MUDr. Antonína Mikoláška by poslední slovo k tomu, zda teplo v sauně při zranění pomůže, měl mít lékař. Vždy ale platí, že „saunování se může aplikovat nejdříve až po úspěšné stabilizaci poranění, tedy v pozdní fázi hojení v rekonvalescenci“.

Revmatické obtíže: Pomůže teplo v různých formách

Teplo v sauně vám udělá dobře také pokud vás trápí revmatismus a revmatoidní artritida. Saunování v tomto případě patří mezi přírodní způsoby, jak si od bolestí ulevit. Vždyť na principu teplých obkladů fungují i mnohé lázeňské procedury, které mají na průběh revmatu příznivý vliv. Teplo totiž prohřívá svaly a prokrvuje tkáně. To působí příznivě nejen na svaly, ale právě také na klouby. Jediné omezení přichází pouze tehdy, pokud trpíte akutním zánětem.

Neurologické nálezy si rozumí spíše se suchým teplem

Ačkoli má sauna blahodárné účinky nejen na svaly, ale také na nervy, je v případě neurologických potíží konzultace s lékařem nevyhnutelná. U některých typů nálezů totiž může saunování příznaky zhoršit (obzvláště ve finské sauně, kde teploty dosahují i 95 °C). Spíše než klasickou saunu vám lékař pravděpodobně doporučí v pobyt v tzv. suchém teple. Takové prostředí najdete například v infrasauně. Díky, tomu, že teplo v ní proniká přímo do tkání, pomůže infrasauna při bolestech kloubů i pří ztuhlosti svalů a šlach.

Přijďte si do sauny pro „léky“ proti bolesti

Ať už je příčinou bolesti zad cokoli, jedno je jisté. Pobyt v sauně zvyšuje v těle hladinu adrenalinu, kortizolu a růstového hormonu, které jsou vnímány jako protizánětlivé látky. Teplo a příjemná atmosféra navíc do krevního oběhu vyplavuje také endorfiny. Jedná se o hormony, které jsou známé jako „léky“ proti bolesti, které si umí vyrobit samo tělo. Takže příště místo lékárny zkuste raději pár minut v sauně.

V saunovém světě Saunia najdete nejrůznější typy saun. Během jedné návštěvy můžete vyzkoušet úplně všechny. Stačí si vybrat nejbližší pobočku!

Čerpáno z:

  1. Do Saunas Help or Hurt Sore Muscles? | Outside Online. Outside Online [online]. Copyright © 2017 Mariah Media Network LLC. [cit. 9.10.2017]. Dostupné z: https://www.outsideonline.com/1966201/do-saunas-help-or-hurt-sore-muscles
  2. Saunováním ke zdraví. MIKOLÁŠEK, A. Era 2006. ISBN 80-7366-065-2
  3. Sauna v zdraví a chorobe. MATEJ, M., a kol. Osveta 2005. ISBN 80-8063- 170-0
  4. Pros and Cons of Sauna for Back Pain Treatment – Mogul. Mogul [online]. Copyright © 2017 MOGUL Inc.Mariah [cit. 9.10.2017]. Dostupné z: https://onmogul.com/stories/pros-and-cons-of-sauna-for-back-pain-treatment

Odebírejte náš newsletter