Zavřít panel
SLEDUJTE SAUNOVÝ SVĚT SAUNIA NA FACEBOOKU

1.    Zlepšování pozornosti

Máte dojem, že se nedokážete pořádně soustředit anebo jen chcete svoje schopnosti trochu posílit? Potom vliv sauny na mozek určitě oceníte. Finská studie před lety totiž prokázala, že mužům, kteří byli vystaveni saunové teplotě 80 °C, se zlepšila produkce noradrenalinu o 310 %! A právě noradrenalin je hormon, který se podílí na zlepšování pozornosti a soustředění.

Účastníkům výzkumu se kromě toho navíc desetkrát zvýšil také stav prolaktinu, který se zase podílí na narůstání myelinu, a tím na zrychlování funkce mozku. Jiná studie prováděla výzkum se ženami a dospěla k podobně povzbuzujícím výsledkům. Ženám, které v sauně tráví dvacet minut dvakrát týdně, naroste hladina noradrenalinu o 86 % a prolaktinu dokonce o 510 %.

Zjistěte také, jak vám sauna pomůže při detoxikaci organismu.

2.    Zlepšení schopnosti učit se a posilování dlouhodobé paměti

Podobně pozitivní účinky má sauna také na samotnou schopnost učit se. Krátkodobé zvýšení teploty, jemuž se během saunování vystavujeme, totiž uvede mozek do stavu neurogeneze. To je proces vzniku nových neuronů, který stojí za soustavným zlepšováním schopnosti učit se.

Krátkodobé vystavování se vysokým teplotám také prokazatelně zvyšuje mozkový neurotrofní faktor (vědecky nazývaný BDNF). Ten se podílí na nárůstu nových mozkových buněk a podporuje zlepšování dlouhodobé paměti. Ještě lepších výsledků pak můžete dosáhnout, pokud kombinujete pravidelné saunování s nějakou formou cvičení.

3.    Zvládání strachu a úzkosti a předcházení depresí

Do sauny chodí lidé relaxovat. Účinně totiž funguje při zvládání stresu, pomáhá k uvolnění a odpočinku. Během saunování se také, podobně jako při cvičení, uvolňuje dávka endorfinů, která dokáže takřka okamžitě zlepšit náladu a navodit příjemný pocit. To ale není všechno. Již zmiňovaná funkce BDNF, jehož hladina při saunování narůstá, nespočívá jen ve zlepšování paměti. Významně přispívá také k naší psychické pohodě. Jeho přítomnost v těle totiž předchází vzniku úzkosti a účinně bojuje s depresemi.

4.    Předcházení vzniku demence. I to je vliv sauny na mozek

Saunování má také významné preventivní účinky. Nedávná severská studie dokonce prokázala, že pravidelnými návštěvami sauny můžete předcházet vzniku tak závažných nemocí, jako je Alzheimerova choroba. Alzheimerova choroba je smrtelné onemocnění a nejčastější příčina vzniku demence.

Nedávná finská studie, která probíhala po dobu 20 let na vzorku 2300 lidí, předcházení vzniku této nemoci prokázala. Muži, kteří pravidelně několikrát týdně navštěvovali saunu na krátké 15minutové sezení, měli o 65 % nižší riziko, že u nich propukne Alzheimerova choroba. Riziko vzniku demence samotné bylo podobně o 66 % nižší.

5.    Léčba poruch chování a hyperaktivity

O vlivu saunování na zvyšování vzniku noradrenalinu v těle jsme již hovořili. Studie však také prokázaly, že tělo je schopno si noradrenalin ukládat i na pozdější využití. Jelikož se noradrenalinové inhibitory často používají při léčbě ADHD, může saunování představovat nový alternativní terapeutický přístup v léčbě ADHD u dětí.

Vliv sauny na mozek už známe. Objevte také 7 zdravotních výhod saunování, o kterých jste možná nevěděli!

 

Čerpáno z:

Hannuksela, M. L. & Ellahham, S. Benefits and risks of sauna bathing. The American journal of medicine 110, 118-126 (2001).

Kukkonen-Harjula, K. et al. Haemodynamic and hormonal responses to heat exposure in a Finnish sauna bath. European journal of applied physiology and occupational physiology 58, 543-550 (1989).

Benefits of Active Thermal Exercise [online]. Dostupné z: http://www.cbwcenter.com/files/Heat%20Performance%20ATE%20Research-1_10-18-15.pdf

Laatikainen, T., Salminen, K., Kohvakka, A. & Pettersson, J. Response of plasma endorphins, prolactin and catecholamines in women to intense heat in a sauna. European journal of applied physiology and occupational physiology 57, 98-102 (1988).

Christman, J. V. & Gisolfi, C. V. Heat acclimation: role of norepinephrine in the anterior hypothalamus. J Appl Physiol (1985) 58, 1923-1928 (1985).

 

Odebírejte náš newsletter