Zavřít panel
SLEDUJTE SAUNOVÝ SVĚT SAUNIA NA FACEBOOKU

Jíst či nejíst, v plavkách nebo bez, ležet či sedět? To jsou otázky, které se honí hlavou nejednoho saunovacího začátečníka. Ať už do sauny chodíte nějaký ten pátek, nebo se teprve k její návštěvě odhodláváte, jistě se vám bude hodit přehled pravidel, díky nimž se v sauně neztratíte ani neztrapníte. 

Před saunováním

1. Stop těžkým jídlům i prázdnému žaludku

Absolvovat saunování s prázdným žaludkem je stejně špatný nápad, jako spořádat těsně před návštěvou sauny čtvrtku kachny se zelím a knedlíky. V obou případech vám hrozí závratě a nevolnost. 

Před tím, než vyrazíte do sauny, si tedy můžete dopřát menší porci lehkého jídla, třeba salátu s kouskem masa či sýrem. Po saunování si dejte kousek ovoce či zeleniny, jako třeba jablko, banán, broskev, mrkev či listový salát. Pomohou totiž doplnit do těla sodík a další minerály, které jste v sauně vypotili.

2. Šperky i plavky dolů

Před vstupem do sauny odložte stranou stud i své cennosti. Plavky do sauny nepatří, brání totiž správnému pocení a navíc se v nich s oblibou množí bakterie. Zahalit se můžete do prostěradla nebo ručníku. Rozlučte se na chvíli i se  svými šperky. V horké sauně se mohou rozpálit tak, že by vám stejně příliš radosti nedělaly. Zamkněte je spolu s mobilním telefonem ve skříňce, nebo je uschovejte v trezoru.

V sauně

3. Sprchy není nikdy dost

Sprchou a mýdlem v sauně rozhodně nešetřete. Dopřát byste si ji měli před každým vstupem do sauny. Po sprše se důkladně osušte, vyplatí se to. Suchá kůže totiž urychlí detoxikaci, protože se začne rychleji potit.

4. Kam s prostěradlem

Prostěradlo, případně ručník, dostanete k dispozici v každé dobré sauně. Při saunování se na ně uvelebte tak, abyste je měli pod celým tělem včetně nohou. Polohu zvolte podle sebe, na výběr máte mezi sezením a lehem. V poloze ležmo se tělo rovnoměrněji prohřeje, při sezení občas hrozí závratě, protože horký vzduch se drží nahoře.

5. Čas na pocení

Ideální doba pobytu v potní místnosti se odvíjí od toho, do jaké sauny jste se vypravili. Obecné doporučení uvádí rozmezí mezí 10 až 20 minutami, pro finskou saunu do 15 minut. Chcete-li podpořit efekt pocení a odstraňování nečistot z těla ven, sáhněte po masírovacím kartáči a pusťte se do masáže pokožky končetin.

Důležité jsou i vaše pocity při saunování. Chcete-li vydržet co nejdéle, můžete zkusit dýchat ústy a usadit se na nižší lavici, kde je teplota snesitelnější. Každopádně pokud vaše tělo začne vysílat signály jako jsou pálící kůže, ušní boltce či bradavky, nebo už prostě cítíte, že máte dost, nestyďte se vydat ven.

6. Ochladit, odpočívat a pít

Z potní místnosti by vaše kroky měly směřovat nejprve do sprchy, kde ze sebe smyjete všechen pot. Poté už se můžete oddat účinkům ochlazení, které by mělo probíhat s citem a postupně od nohou a rukou směrem k srdci. A na závěr každého saunovacího cyklu si dopřejte zasloužený, přibližně dvacetiminutový odpočinek, při kterém doplňujte ztracené tekutiny třeba ve formě minerální vody. Proces ohřívání a ochlazování se doporučuje absolvovat třikrát až čtyřikrát za sebou, po posledním cyklu by měl následovat alespoň půlhodinový odpočinek.

7. Ohleduplné saunování 

Abychom si pobyt ve společné sauně užili a odešli z ní odpočatí, vyplatí se brát ohledy i na ostatní spolusaunující.  Vyvarujte se zejména hlasitému hovoru, který působí rušivě. Do sauny nepatří ani cigarety a osoby pod vlivem alkoholu. Stejně tak by měl být tabu jakýkoli náznak nemravného chování. Základní pravidlo v tomto případě zní jednoduše. Chovejte se k ostatním v sauně tak, jak chcete, aby se oni chovali k vám.

Odebírejte náš newsletter