Zavřít panel
SLEDUJTE SAUNOVÝ SVĚT SAUNIA NA FACEBOOKU

Sauna s nespavostí zatočí. Zklidní tělo i mysl

Nespavost trápí přibližně 15 % populace. Část lidí se s ní potýká pouze dočasně (například kvůli blížící se prezentaci v práci), někdo s nespavostí bojuje i dlouhé měsíce. Zkusili jste už všechny obecné rady jako spát v chladnější místnosti, nejíst na noc těžká jídla nebo cvičit a nic z toho nezabralo? Vyzkoušejte saunu. Ta si poradí s celou řadou psychických i fyzických příčin nespavosti.

Příčiny nespavosti: S čím si sauna poradí?

Která sauna je nejlepší pro zdravý spánek?

 Každá ze saun navodí po několika cyklech příjemnou únavu. Ideální poměr teploty i délky saunování a relaxace zajistí finská sauna. Během každé návštěvy saunového světa se v ní proto prohřejte alespoň jednou. 

Častými příčinami nespavosti jsou stres, smutek a nejrůznější problémy, o kterých nemůžeme přestat přemýšlet. Během dne nás rozptýlí práce a povinnosti. V posteli pod peřinou se však začne v hlavě točit kolotoč myšlenek, který brání v usnutí. Klid a ticho v sauně na závěr dne umožní urovnat si myšlenky, uvolnit se a odpočinout si. Během relaxace v teple navíc tělo produkuje endorfiny známé také jako hormony štěstí (podobně jako při sportování). Díky tomu se po saunování budete cítit uvolnění a v dobré náladě.

Jak přesně sauna zahání stres a chmurné myšlenky? Přečtěte si také článek Proč saunování zlepšuje náladu.

Na kvalitu spánku má vliv také váš zdravotní stav. Sauna vám uleví, pokud vás trápí potíže s dýchacími cestami, míváte bolesti hlavy a migrény nebo studené ruce a nohy. Funguje také jako analgetikum při některých typech bolestí svalů a kloubů. Navíc tělo celkově uvolní a zklidní. Jednoduše řečeno – sauna je pomocníkem, díky kterému se vaše tělo i mysl vyrovná se současnou hektickou dobou. A to je pro zdravý spánek opravdu velká pomoc.

Podívejte se, jaké další účinky na zdraví má finská sauna.

Melatonin: Lék na nespavost, který si tělo vytváří samo

Kromě výše zmíněného má sauna ještě jeden způsob, jak výrazně zlepšit váš spánek. Pokaždé, když sedíte v sauně, začne se ve vašem těle tvořit hormon melatonin. Tento hormon reguluje rytmus vašeho těla i spánkový cyklus a tělo si ho běžně vytváří samo při spánku (nejvíce mezi 22. hodinou večerní a 03. hodinou ranní). Lékaři jej považují za nejlepší přirozený lék na nespavost. Navíc odpovídá i za kvalitu spánku – díky melatoninu se totiž budíme odpočinutí a svěží. Pokud tedy chcete usínat rychleji, sauna je tou správnou volbou.

Opakované oteplování a ochlazování navíc vyžaduje výdej velkého množství energie. Kombinace melatoninu a příjemné únavy navodí spánek mnohem rychleji.

Důležité je i správné načasování

Jak vypadá jeden saunový cyklus?

 Jeden saunový cyklus se skládá ze 3 fází. Samotné prohřátí v sauně je jen jednou z nich. Stejně důležité je také následné ochlazení a relaxace. Nezapomeňte, že odpočinkem v relaxační zóně byste měli strávit stejně dlouhou dobu jako nahříváním. 

Aby mělo saunování pozitivní vliv na délku usínání a kvalitu spánku, dejte si poslední saunu asi 60–90 minut před spaním. Je to ideální načasování k tomu, aby hormon melatonin působil i po příchodu domů. Doma už nesviťte stropními světly, použijte pouze malou lampičku. Jasné a silné světlo totiž rychle snižuje hladinu melatoninu. Proto je klíčové usínat v zatemněné místnosti.

Pro zdravý spánek si dejte 4 saunové cykly

Přišli jste si do sauny právě pro zdravý a kvalitní spánek? Potom je pro vás ideální odpočinout si v celkem 4 saunových cyklech. U lidí, kteří do sauny nechodí moc často, nebo do sauny přišli poprvé, se pocit uvolnění a utlumení dostaví už po 3. cyklu. Naopak pravidelní návštěvníci zvyklí na vysoké teploty, si mohou vychutnat i 5 cyklů po sobě. 6 a více cyklů za jednu návštěvu saunového světa saunéři nedoporučují kvůli hrozícímu celkovému vyčerpání organismu, v krajním případě i kolapsu.

Cítíte se unaveni už po druhém nebo třetím cyklu? Možná jste mezi jednotlivými cykly zapomněli pít. Dehydratovaný organizmus v sauně trpí (hlavně pokud jste nevypili dostatečné množství tekutin ani během dne). A právě dehydratace bývá často příčinou toho, že se lidé cítí příliš vyčerpaně i po méně než 3 cyklech.

 

Čerpáno z:

Insomnia Begone! How to Sleep Better: 15 Commandments | Susan Smith Jones, PhD [online]. Copyright © 2010-2016 [cit. 25.1.2018]. Dostupné z: http://susansmithjones.com/insomnia-begone-how-sleep-better-15-commandments

Melatonin | Dobrý spánek.cz [online]. Copyright © 2018 [cit. 25.1.2018]. Dostupné z: http://www.dobry-spanek.cz/melatonin

Melatonin – hormon tmy a spánku | celostnimedicina.cz [online]. Copyright © 2004-2018 [cit. 25.1.2018]. Dostupné z: https://www.celostnimedicina.cz/melatonin-hormon-tmy-a-spanku.htm

Forget Counting Sheep. Your Sauna May Be the Key to Great Sleep! | Almost Heaven Saunas [online]. Copyright © 2018. [cit. 25.1.2018]. Dostupné z: https://almostheaven.com/2016/07/forget-counting-sheep-sauna-may-key-great-sleep/

 

 

Odebírejte náš newsletter