Zavřít panel
SLEDUJTE SAUNOVÝ SVĚT SAUNIA NA FACEBOOKU

Únava, smutek, apatie, náladovost, podrážděnost, špatné spaní, touha vyluxovat celou ledničku, zhoršená imunita i zažívací potíže. Těmito příznaky se u řady z nás hlásí s železnou pravidelností podzimní deprese. Chcete, aby vás letos nenavštívily? Vsaďte na saunu a vyhnou se vám obloukem.

Podzimní čas nám, zjednodušeně řečeno, omezil přirozený doping dobré nálady ze slunečních paprsků. A tak problémy, které bychom v létě vyřešili levou zadní, narostou v sychravém počasí do obřích rozměrů. Proti podzimnímu splínu, pro který se vžilo označení „podzimní deprese“, může pomoct jídelníček bohatý na vitamíny, minerály a chudý na cukr, dostatek spánku, pohyb na čerstvém vzduchu a pobyt v osvětlených prostorech.

Horké štěstí

K naší psychické pohodě (nejen) na podzim výrazně přispívá i pravidelná návštěva sauny. Vybudujeme si díky ní neprůstřelnou imunitu a vysoké teploty v sauně zároveň stimulují náš mozek k tomu, aby produkoval hormony štěstí zvané endorfiny. Sauna tedy pomáhá efektivně bojovat s podzimními chmurami. Pozitivní je i to, že endorfinový efekt není omezený pouze na dobu, kdy jsme v sauně, ale vydrží nám v zásobě i na několik dalších dní.

Sauna zatočí i s dalším podzimním nešvarem, kterým je nespavost. I zde hraje hlavní roli hormon, tentokrát hormon melatonin. Ten je v těle zodpovědný za řízení denních a nočních rytmů. Ovlivňuje také řadu dalších funkcí, třeba trávení, imunitu či naše chování. Obvykle si ho naše tělo tvoří v noci při spánku.

Spěte sladce díky melatoninu

Kromě toho, že nám pobyt v sauně přináší relaxaci, uvolnění a zklidnění po náročném dni, vytváří se při něm i již zmíněný hormon melatonin. Lékaři ho považují za nejlepší lék na nespavost. Zároveň má na svědomí i to, jak dobře se vyspíte. Pokud chcete využít účinky melatoninu co nejlépe, zajděte do sauny přibližně hodinu a půl před tím, než se uložíte ke spánku.

Finové čelí nedostatku slunečního svitu po celý rok. Přesto při měření kvality života obsazují příčky nejšťastnějších evropských národů. O prospěšnosti sauny existuje mnoho studií. Stálo by za to prozkoumat, nakolik se do závěrů měření v zemi s nejvyšším počtem saun na obyvatele promítly endorfiny uvolněné saunováním.

Odebírejte náš newsletter